افزایش کارمزد بانکی و مقایسه آن با قبل

افزایش کارمزد بانکی و مقایسه آن با قبل

بانک مرکزی کارمزد خدمات بانکی تمام بانک های عضو شتاب را افزایش داد. در این افزایش قیمت چند خدمت رایگان مانند تغییر رمز هم پولی شده است. با آقای کافی نت همراه باشید تا این افزایش قیمت را بررسی کنیم.

افزایش کارمزد خدمات بانکی از آذر 99

با توجه به افزایش همه هزینه‌ها در سال جاری، اعلام کارمزد جدید خدمات بانکی قابل پیش‌بینی بود. اینکه پس از حدود ۳ سال هزینه خدمات بانکی و انواع کارمزدها  یکجا تغییر کرده و برخی از آنها از حالت «رایگان» خارج شده، چه معنایی می‌دهد؟

به گزارش سایت رده، در این تصمیم جدید نرخ کارمزد تراکنش‌های بانکی مشخص شده و بیش از همه، افزایش کارمزد خدمات بانکداری الکترونیک از جمله کارمزد کارت به کارت توجه مردم را به خود جلب کرده درحالی‌که افزایش کارمزد صدور دسته چک و حتی تعیین کارمزد پرداخت قبض‌ها -آب، برق، گاز، تلفن ثابت و همراه، شهرداری و راهنمایی و رانندگی- مهم‌ترین تصمیم تازه بانک مرکزی است. رایگان بودن پرداخت قبض‌ها برای ترویج خدمات غیرحضوری بانکی بود و حالا این نرخ البته اندک از آذر ۹۹ اجرا می‌شود. کارمزد خدمات بانکی را در ادامه مشاهده می‌کنید. افزایش کارمزد بانکی و مقایسه آن با قبل

جدول کارمزد جدید خدمات بانکی

با بخشنامه جدید بانک مرکزی کارمزد جدید خدمات بانکی از این قرار است:

کارمزد مقدار هزینه جدید هزینه قدیم
کارت به کارت تا یک میلیون تومان ۶۰۰ تومان ۵۰۰ تومان
کارت به کارت تا ۲ میلیون تومان ۸۴۰ تومان ۷۰۰ تومان
کارت به کارت تا ۳ میلیون تومان ۱۰۸۰ تومان ۹۰۰ تومان
صدور کارت‌های بانکی ۶ هزار تومان ۵ هزار تومان
صدور رمز جدید کارت بانکی هزار تومان رایگان
اعلام مانده کارت ۱۲۰ تومان ۱۰۰ تومان
اعلام ۱۰ گردش آخر ۲۴۰ تومان ۱۵۰ تومان
انتقال وجه پایا (شخصی) یک‌صدم درصد مبلغ تراکنش (کف کارمزد ۲۰۰ تومان، سقف کارمزد ۲۵۰۰ تومان) رایگان
انتقال وجه پایا (گروهی) بیش از ۱۰ واریز ۱۰۰ تومان به ازای هر تراکنش
انتقال وجه ساتنا ۲صدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد ۲۵ هزار تومان) غیرحضوری رایگان
پرداخت قبض‌ها (غیرحضوری) ۱۲۰ تومان رایگان
پرداخت قبض‌ها (حضوری) ۲۴۰۰ تومان
ارسال پیامک بانکی هر پیامک ۳۰ تومان یا هزینه آبونمان سالانه (به شرط رضایت مشتری)
صدور دسته‌چک هر برگ ۲۰۰ تومان +هزینه تمبر ۱۲۰ تومان
پرینت ریزحساب (سال جاری) هر صفحه ۶۰۰ تومان
پرینت ریزحساب (سال‌های قبل) هر صفحه ۷۲۰ تومان ۵۰۰ تومان
افتتاح حساب رایگان

نرخ کارمزد خدمات بانکداری الکترونیک

بیشتر ما از خدمات الکترونیک در جابه‌جایی مبلغ کارت به کارت استفاده می‌کنیم و اغلب مشتریان بانکی هم از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایلی یا همان پرداخت‌سازها استفاده می‌کنند. آنطور که از بخشنامه بانک مرکزی برداشت می‌شود، کارمزد خدمات بانکی شامل این اپ‌های واسطه‌ای یا بانکی هم می‌شود و از اول آذر این کارمزدها در همه پرداخت‌سازها به‌‌روز می‌شود. به این ترتیب کارمزدها در حوزه خدمات الکترونیک و پرداخت‌سازها با افزایش ۲۰ درصدی مواجه شده است.

نرخ انتقال وجه بین بانکی

یکی از ویژگی‌های پایا در پرداخت‌های شخصی و گروهی این بود که کارمزد نداشت و بخصوص در پرداخت‌های گروهی به کمک حسابداران می‌آمد تا با استفاده از شماره شبا مبالغ کوچکی چون حقوق افراد را به حسابشان واریز کنند. این ویژگی آنقدر مهم و جذاب بود که بسیاری به این شکل از جابه‌جایی نقدی رو بیاورند و از خیر واریز آنی در کارت به کارت هم بگذرند. اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد، در ابلاغیه کارمزد خدمات بانکی آذرماه ۹۹ بانک مرکزی، برای این خدمت بانکی آنلاین هم کارمزد مشخص شده. هرچند مبلغ ۲۰۰ تومانی برای هر تراکنش (مبالغ بسیار کم و زیر ۲ میلیون تومان) در نظر گرفته شده، باز هم به نسبت انتقال وجه آنی کارت به کارت (یعنی ۸۴۰ تومان و بالاتر از آن)، مقرون به‌صرفه‌تر است!

در بخشنامه کارمزد خدمات بانکی جدید، برای واریز گروهی پایا هم به شرط آن که در هر دستور پرداخت بیشتر از ۱۰ واریزی ثبت شود، ۱۰۰ تومان کارمزد پایا در نظر گرفته شده که هرچند از رایگان بودن، گران‌تر است(!) ولی همچنان عدد مناسبی برای جابه‌جایی وجه در بین دیگر خدمات انتقال مالی بانکی و بین بانکی محسوب می‌شود. بانکی

درباره ساتنا هم که برای مبالغ بزرگ‌تر در نظر گرفته شده، سقف ۲۵ هزار تومانی تعیین شده که به نسبت کارمزد پایا، کاملا عدد اندکی است. برخی از کارشناسان معتقد بودند باید برای جابه‌جایی‌های بزرگ ساتنایی، کارمزد بیشتری در نظر گرفته شود. افزایش کارمزد بانکی و مقایسه آن با قبل

کارمزدها عادلانه است؟

در کشورها اروپایی برای خدمات بانکی چه هزینه‌ای از مشتریان دریافت می‌شود؟ این سوالی است با تغییر نرخ کارمزد خدمات بانکی مطرح می‌شود.

بد نیست بدانید کارمزد خدمات بانکی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی بانک‌ها در دنیا به شمار می‌رود که در سیستم بانکی ایران و به اذعان مدیران، منبع درآمدی بانک‌ها ی ایران از این محل به کمتر از پنج درصد می‌رسد و عمده منابع درآمدی آن‌ها از محل سود تسهیلات و واسطه‌گری تأمین می‌شود که خود آسیب‌های بسیاری را برای شبکه بانکی به همراه داشته است. موضوعی که بارها مورد تأکید رئیسان بانک مرکزی قرارگرفته و خواسته که نظام بانکی از تأمین هزینه‌های خود از محل واسطه‌گری به سمت استفاده بیشتر از کارمزد پیش بروند.

البته هنوز بانک مرکزی درباره تغییر تعرفه کارمزد ارائه خدمات در خصوص ضمانت‌نامه‌ها، حواله‌ها، صندوق‌های اجاره‌ای (صندوق امانات)، مدیریت اوراق بهادار مشتریان، وصول برات و انواع حساب‌ها نظر نداده است و این تعرفه‌ها از حدود سال ۹۵ افزایش نیافته است. افزایش کارمزد بانکی و مقایسه آن با قبل

‫5/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه مقالات