شرایط و نحوه ثبت نام گرین کارت آمریکا

شرایط و نحوه ثبت نام گرین کارت آمریکا

لاتاری چیست؟

طبق قانون داخلی آمریکا هر ساله به 55000 نفر از شهروندان عمدتا کشورهای غیر پیشرفته مجوز اقامت دائم آمریکا را اهدا میکند و دلیل اینکار دولت مرکزی آمریکا در واقع تداوم تنوع نژادی آمریکاست. بنا بر این باید این نکته را در نظر گرفت که کشورهایی که در 5 سال گذشته مقدار بیشتری مهاجر به امریکا داشته باشند از لیست برندگان لاتاری حذف خواهند شد.

در اصل لاتاری فرصتی برای کشورهایی است که هر ساله مهاجر کمتری به این کشور دارند ، تا از این طریق بتوانند موازنه ای بین نژاد و جمعیت مهاجران بوجود آورند. به همین دلیل این برنامه با نام Diversity Visa Lottery (قرعه کشی برای ویزا) شناخته می‌شود.
طبق آمار منتشر شده، در حال حاضر حدود یک میلیون و چهارصد هزار ایرانی ساکن ایالات متحده میباشند. و کشورمان ایران فعلا جز کشورهایی است که برای لاتاری پذیرفته می‌شوند.

کلیه اطلاعات داخل این نوشتار مطابق با قانون مهاجرت جدید آمریکا در سال 2022 (گرین کارت 2024) است و این نوشتار هر سال با شرایط جدید گرین کارت بروز رسانی می‌شود.

گرین کارت چیست؟

گرین کارت یا کارت سبز ویزای اقامت دائم در آمریکا می‌باشد.

کسانی که موفق به اخذ گرین کارت می‌شوند مانند تمام شهروندان آمریکایی می‌تواند آزادانه در این کشور زندگی، کار و تحصیل کند. یک فرد ایرانی پس از دریافت گرین کارت میتواند تحت شرایط افراد دارای اقامت، بدون هیچ مشکلی به ایران سفر کند و با همان کارت به آمریکا بازگردد. و بدون ویزا به آمریکا رفت و آمد کند.

هرسال برنامه ی قرعه کشی لاتاری گرین کارت آمریکا توسط دولت آمریکا و اداره ی مهاجرت امریکا برگزار می شود و تمام افراد تحت شرایط میتوانند در این برنامه شرکت کنند.

شرایط شرکت در لاتاری چیست؟

خب حالا که با لاتاری و دلیل اجرای آن و اینکه ایران هم جز کشورهای مورد پذیرش لاتاری است آشنا شدیم ببینیم شرایط و نحوه ثبت نام در لاتاری گرین کارت آمریکا چگونه است.

برای شرکت در لاتاری شرایط زیر لازم است:

  • بالای ۱۸ سال سن داشته باشند.
  • مدارک زیر دیپلم نداشته باشند.

نکته مهم این است که اگر فردی زیر دیپلم باشد، باید در ۵ سال اخیر به مدت دو سال سابقه کار تخصصی داشته باشند تا بتوانند در لاتاری ثبت‌نام کنند. همچنین در صورتی می‌توانید ثبت‌نام کنید که عنوان و موقعیت شغلی شما با اداره کار ایالت متحده یکسان باشد.

شغل‌های آمریکا در شبکه اطلاعات شغلی این کشور در مناطق مختلف ثبت‌شده است و تخصص شما باید در مناطق ۴ یا ۵ قرار داشته باشد. اگر ۱۸ سال و حداقل مدرک دیپلم را دارید؛ به‌راحتی می‌توانید در لاتاری شرکت کنید و شانس خود را امتحان کنید. ناگفته نماند که اگر در دسته شغل‌هایی مانند موارد زیر قرار دارید:

  • کارگاه
  • آرایشگری
  • طراحی وب
  • طراحی گرافیک
  • مدیریت صنعتی کارخانه

بدون شک و تردید، وارد سایت شده و ثبت‌نام خود را انجام دهید. آمریکا شغل‌های فنی را به‌سرعت پذیرفته و در تلاش برای گرفتن مخاطبان خواهد بود. اما با شرایط اکنون آمریکا ترجیحاً باید حتماً درزمینۀ شغلی خود بسیار حرفه‌ای باشید. پیشنهاد ما این است اگر به شک افتاده‌اید، با مشاورین مجرب و حاذق ما در تماس باشید و سوالات خود را از این عزیزان بپرسید.

بهتر است قبل از ثبت‌نام تمام جوانب را در نظر بگیرید تا هزینه‌های سنگین برای مدارک و ثبت‌نام خود متحمل نشوید.

مدارک مورد نیاز

برای ثبت‌نام در لاتاری به مدارک خاصی احتیاج نیست اما لازم است فرم داخل سایت لاتاری را تمام و کمال با دقت بسیار بالا پر کنید.

فرم لاتاری حاوی اطلاعات:

  • فردی
  • شغلی
  • تحصیلی
  • اطلاعات همسر
  • فرزند و … است.

به یک قطعه عکس هم احتیاج است که در مرحله بعد، نکات مهم آن را به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

ناگفته نماند که شما بعد از ثبت فرم و گذشت زمان، قرعه‌کشی فرا رسیده و اگر اسم شما درآمد، لاتاری مدارک موردنیاز را به شما اعلام خواهد کرد. در نتیجه نگران آماده نبودن مدارک یا پاسپورت خود نباشید.

خواهشمندیم اگر درمورد پر کردن فرم لاتاری مشکل دارید یا به زبان انگلیسی تسلط ندارید؛ هرگز به‌تنهایی آن را پر نکنید و حتماً از افراد حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. اگر یک مورد را اشتباه پر کنید یا با بی‌دقتی گزینه‌ای دیگر را بزنید؛ اطلاعات شما به‌صورت اشتباه ارسال شده و بعد از آن امکان تصحیح کردن نخواهید داشت، سپس شانس بردتان کاهش یافته و به احتمال خیلی زیاد از دوره حذف خواهید شد.

در ایران کافی‌نت یا مکان‌هایی هستند که به‌صورت آنلاین و با حضور شما لاتاری را ثبت‌نام می‌کنند. در صورت امکان با پرداخت هزینه از آن‌ها کمک بخواهید. شرایط و نحوه ثبت نام گرین کارت آمریکا

شرایط ثبت نام لاتاری براساس قانون ملیت و مهاجرت آمریکا

در لاتاری قانون ملیت و مهاجرت به آمریکا دارای بندهای یکسان بوده اما سفارت آمریکا در کشورهای مختلف، قوانین مختلفی را وضع کردند و به برخی از آن‌ها به‌آسانی اجازه خروج و مهاجرت به آمریکا را نمی‌دهند.

لازم به تذکر است که برخی افراد به دلیل گرایش‌های مذهب مختلف، مسائل جنسی، ملیت، تفکرات سیاسی و اجتماعی، نژاد و جنگ برای اقامت دائم ایالات‌متحده در لاتاری شرکت می‌کنند.

این را باید اضافه کرد که سالانه برای تمام ملیت‌ها از طرف سازمان مهاجرت آمریکا محدودیت‌هایی وضع می‌شود. در واقع کسانی که با ملیت‌های مختلف قصد ثبت‌نام در لاتاری را دارند؛ بر اساس کشور تابعیتشان در گروه‌های مختلف و خاصی قرار می‌گیرند.

اگر تعداد ثبت‌نامی‌های ویزا از تعداد تعیین‌شده سازمان مهاجرت بیشتر باشد، به تقاضای آن‌ها، بر اساس زمانی که تقاضای آن‌ها ثبت‌شده است رسیدگی خواهد شد.

درنتیجه قبل از ثبت‌نام و شرکت در لاتاری، قوانین جدید در خصوص ملیت‌های مختلف را مطالعه کنید. مخصوصاً از زمانی که ریاست جمهوری آمریکا تغییر کرده، قوانین لاتاری نیز دستخوش تغییرات ناگهانی و سخت‌گیرانه‌ای شده که باید حتماً از آن‌ها مطلع شوید.

ثبت نام لاتاری

مخترعین، پزشکان و نوابغ ملیت‌های گوناگون شرایط راحت‌تری برای پذیرش گذاشته و ترجیحاً آن‌ها را انتخاب خواهند کرد.

شاید این قوانین در ظاهر سخت به نظر بیاید، اما شانس کسانی که لیاقت برد لاتاری را دارند بالا رفته و سریع‌تر به اهداف خود می‌رسند.

برای مثال آمریکا برای مخترعین، پزشکان و نوابغ ملیت‌های گوناگون شرایط راحت‌تری برای پذیرش گذاشته و ترجیحاً آن‌ها را انتخاب خواهند کرد. قانون ملیت، یکی از مهم‌ترین قوانین لاتاری است زیرا باوجود آن تقلب در قرعه‌کشی کمتر شده و افرادی که نیازمند این شانس بزرگ هستند برنده خواهند شد.

ثبت نام لاتاری 2024

همانطور گفتیم بنا به بند ۲۰۳ C و براساس سازمان مهاجرت آمریکا سالانه، افراد زیادی می‌توانند از طریق شرکت در قرعه‌کشی لاتاری گرین کارت آمریکا رو دریافت کنند. مانند همیشه با توجه به قرعه‌کشی انجام‌شده به ۵۵ هزار متقاضی برنده لاتاری ویزای اقامت دائم آمریکا تعلق خواهد گرفت. علاوه بر این اشخاصی که در لاتاری برنده می‌شوند؛ باید واجد شرایط دریافت ویزای دایورسیتی نیز باشند. وزارت امور خارجه آمریکا برندگان را به‌صورت تصادفی یا رندوم و توسط برنامه‌های کامپیوتری انتخاب می‌کند. شرایط و نحوه ثبت نام گرین کارت آمریکا

ناگفته نماند که برنامه لاتاری فقط برای کشورهایی که مجاز به شرکت در این قرعه‌کشی هستند، قابل‌اجرا خواهد بود. هر کشور ۷% مجموع ویزاهای صادرشده را دریافت می‌کند که معادل ۳ هزار و پانصد ویزا است.

این نکته مهم را فراموش نکنید که، ثبت نام لاتاری 2024 از 14 مهر امسال آغاز شده و تا آبانماه ادامه خواهد داشت. مهلت ثبت نام تا ساعت ۲۰:۳۰ در روز 18 آبان سال 1401 است.

برخی با اطلاعات اشتباهی که از دیگران دریافت کرده‌اند، فکر می‌کنند این تاریخ قابل تمدید است اما فراموش نکنید لاتاری فقط یک بار اتفاق خواهد افتاد. هر چه سریع‌تر برای ثبت‌نام اقدام کنید بهتر خواهد بود. زیرا با حجم بالای ثبت‌نامی‌ها، سایت لاتاری گاهی دچار مشکل شده و به علت ازدحام اجازه ثبت‌نام را نخواهد داد.

اگر قصد دارید در خانه در لاتاری ثبت‌نام کنید، تمام مدارک موردنیاز را دم دست قرار دهید یا اگر به کافی‌نت می‌روید؛ مدارک را حتماً به همراه داشته باشید.

شرایط لاتاری آمریکا

مهلت ثبت نام تا ساعت ۲۰:۳۰ در روز 18 آبان سال 1401 است.

عکس لاتاری باید چگونه باشد؟

عکس یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ثبت‌نام برای لاتاری، عکس مناسب است. اگر عکس صحیح و باکیفیت طبق دستورات قانون ملیت و مهاجرت آمریکا نگیرید؛ قطعاً رجیستر نشده و فرم شما رد خواهد شد. پس قبل از هر چیزی باید استانداردهای عکس لاتاری را رعایت کنید تا به آسانی به مرحله آخر فرم لاتاری برسید. در این بخش ما تمام نکات مهم در خصوص عکس مناسب لاتاری را به شما آموزش خواهیم داد.

فرد ثبت‌نام کننده و افراد مجازی که قصد دارند به همراه وی ثبت‌نام کنند (همسر و فرزندان) موظف هستند، تصویر مناسب و باکیفیت جهت شرکت در لاتاری را تهیه کنند. حتی اگر کودک یک ماهه دارید، باید جهت شرکت در لاتاری برایش عکس تهیه کنید. اگر کودک یا نوزادتان قادر به نشستن نیست، می‌توانید به‌صورت خوابیده رو به دوربین عکس بگیرد. شرایط و نحوه ثبت نام گرین کارت آمریکا

شرایط و نحوه ثبت نام گرین کارت آمریکا

عکس از مهمترین قسمتهای تکمیل فرم لاتاری است

برای کودکان زیر ۲ سال مشکلی از لحاظ عکس پیس نیامده و سختگیری برای عکس وجود ندارد؛ اما وجود عکس اجباری است.

  • از رنگی بودن عکس اطمینان حاصل کنید و حتما به عکاس بگویید برای ثبت نام در لاتاری عکس می خواهید. تمام عکاس های حرفه ای با شرایط عکس لاتاری آشنا هستند.
  • زمینه عکس باید سفید یا روشن باشد.
  • حالت چهره خنثی یا پوکر فیس باشد.
  • در حین عکس گرفتن رو به دوربین بنشینید. هرگز حالت زاویه دار به بدن ندهید و کاملا صاف رو به دوربین باشید.
  • سر کاملاً رو به دوربین باشد. نه رو به بالا و نه رو به پایین یا طرفین باشد.
  • لباس معمولی باشد. به هیچ عنوان از لباس های یونیفرم یا سازمان های خاص استفاده نکنید.
شرایط و نحوه ثبت نام گرین کارت آمریکا

عکس لاتاری باید در پس زمینه ساده داشته باشد و عکس های با پس زمینه منظره باعث رد پرونده تقاضای گرین کارت خواهد شد

  • به هیچ عنوان از عینک چه طبی و چه دودی استفاده نشود. (این قانون از تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۱۶ اجباری شد).
  • از کلاه در عکس استفاده نشود حتی برای کودکان.
شرایط و نحوه ثبت نام گرین کارت آمریکا

سختگیری برای عکس کودکان کمتر است ولی باید حتما عکس کودکان هم انداخته شود. برای عکاسی از نوزاد میتوان وی را در پس زمینه روشن خواباند و از وی عکس گرفت.

  • از هدفون یا هندزفری استفاده نشود.استفاده از سمعک بلامانع است.
  • در صورت حجاب داشتن باشد حتما گردی کامل صورت مشخص باشد.
  • عکس مربعی و ابعاد آن ۵  در ۵ سانت یا ۶۰۰ پیکسل در ۶۰ با زمینه سفید.
  • رزولوشن عکس ۳۰۰ دی پی آی باشد.
  • فرمت فایل jpg  و حجم عکس باید حداکثر ۲۴۰ کیلوبایت باشد.
شرایط و نحوه ثبت نام گرین کارت آمریکا

بانوان مسلمان میتوانند عکس با حجاب بگیرند اما به هیچوجه نباید صورتشان پوشیده باشد همچنین آقایان باید بدون کلاه و عینک عکس بگیرند

اگر شرایط عکاسی در خانه را دارید عالی است. اما پیشنهاد ما این است که عکس مخصوص ثبت نام لاتاری را توسط عکاسان حرفه ای بگیرید تا کیفیت عکس نیز دچار مشکل نشود.

 

شرط جایگزین تحصیل برای ثبت نام لاتاری؟

برای شرکت در لاتاری تحصیلات شما نیز حائز اهمیت است. درصورتی‌که تحصیلات شما زیر دیپلم باشد، می‌توانید برای ثبت‌نام در لاتاری را اقدام کنید اما باید بتوانید ثابت کنید که دو سال سابقه کار در پنج سال گذشته را دارید و طی دو سال گذشته مدام مشغول‌به‌کار بوده‌اید.

شغل هایی که ایالت متحده آمریکا پذیرای آنها خواهد بود شامل:

  • برنامه نویسی کامپیوتر و وب
  • طراحی گرافیک
  • نوازندگی سازهای موسیقی
  • مدیریت
  • مربی انواع ورزش ها
  • و مدیریت فروشگاه و خیلی مشاغل دیگر خواهد بود.

اگر در پی به دست آوردن مدارک تحصیلی خود هستید؛ نگران نباشید و شانس خود را امتحان کنید. تا اعلام نتایج این شانس بزرگ، ۶ ماه طول می کشد و اگر در این ۶ ماه مدارک تحصیلی خود را می گیرید نیازی به جایگزین تحصیلی نخواهد بود.

قرعه کشی لاتاری

با توجه به قرعه‌کشی انجام‌شده به ۵۵ هزار متقاضی برنده لاتاری ویزای اقامت دائم آمریکا تعلق خواهد گرفت

لاتاری نیازمند یک شانس خوب است. پس زیاد نگران مدارک خود نباشید. حتی با یک دیپلم و سابقه کار خوب می‌توانید در این برنامه بزرگ آمریکا شرکت کنید و شانس خود را امتحان کنید. اما در صورت نبردن نیازی به نگرانی نیست و به‌آسانی می‌توانید سال بعد نیز شرکت کنید. فقط قبل از ثبت‌نام تمام مدارک موردنیاز را در کنار خود داشته باشید تا فرصت ثبت‌نام را در این شلوغی‌های لاتاری از دست ندهید.

کشورهای مجاز برای ثبت نام در لاتاری

کشور آمریکا و قانون ملیت و مهاجرت ایالات متحده آمریکا، هرساله قوانین مشخصی را برای ثبت‌نام لاتاری در نظر می‌گیرد. اما بحث اینکه کدام کشورها امکان شرکت در این برنامه مهم را دارند همیشه باب بوده و توجه مردم را به خود جلب کرده است. در این قسمت ما می‌خواهیم در خصوص اینکه کدام کشورها اجازه ثبت‌نام در لاتاری را دارند اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم و بگوییم آیا ایران و ایرانی‌ها می‌توانند رجیستر کنند یا نه. در وهله اول باید گفت که برخی کشورها به‌نوبۀ خود مهاجرپذیر هستند و آن کشورها از لیست واجد شرایط شرکت در لاتاری حذف شده‌اند. جای خوشحالی است که تا کنون ایران در لیست این کشورها نبوده و گربان گیر نبوده است.

حال سوالی که اینجا به وجود می‌آید این است که آیا ایرانیانی که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند و یک پدر یا مادر ایرانی دارند؛ می‌توانند در لاتاری شرکت کنند؟ قطعاً می‌توانند.

برای مثال:

ایرانیانی که پدر و مادر آن‌ها ایرانی هستند و فقط در کشورهایی مانند بریتانیا متولد شده‌اند می‌توانند با استناد به محل تولد پدر و مادرشان در این برنامه بزرگ شرکت کنند و ثبت‌نام لاتاری را بدون دغدغه انجام دهند. لازم به تذکر است که این دسته افراد که از کشورهای دیگر اقدام می‌کنند، شرایط ثبت‌نامشان متفاوت‌تر خواهد بود.

البته این معافیت از طرف ثبت‌نام کننده درخواست می‌شود و صادرکننده معافیت، افسر کنسولی سفارت آمریکا است. به‌طورکلی مطابق آخرین ابلاغ ریاست جمهوری مثال‌هایی واضح از شرایط معافیت گفته‌شده اما به شما توصیه می‌کنیم برای ثبت‌نام لاتاری این ابلاغ‌ها را نادیده بگیرید و خیلی خود را درگیر آن‌ها نکنید. این‌گونه ابلاغ‌ها در زمانی‌های محدودی صادر می‌شوند و معمولاً حتی درصورتی‌که در زمان این ابلاغ ثبت‌نام کنید، ممکن است در مدت اعلام نتایج یا در زمان مصاحبه سفارت ابلاغ جدیدتری صادر شود.

بنابراین هرگز بر اساس ابلاغ‌های ریاست جمهوری که تاریخ انقضا دارند برنامه‌ریزی نکنید و وقت خود را تلف نکنید. به‌طورکلی خود را مشغول قوانین عجیب‌وغریب لاتاری نکنید. برخی از قوانین مانند شیوه ثبت‌نام، مشخصات، مدارک، تحصیلات یا جایگزین تحصیلی که در مراحل قبلی گفتیم از همه لحاظ حائز اهمیت بوده و با درنظر نگرفتن آنها امکان پایین آمدن شانس شما بیشتر خواهد بود.

اما برخی ابلاغ‌ها مانند ریاست جمهوری نیازی به نگرانی نداشته و برعکس اگر وقت و فکر خود را صرف آن کنید، زمان بیشتری از دست می‌دهید. ما سعی کردیم در این مقاله کامل‌ترین و جزئی‌ترین مسائل مربوط به لاتاری را با شما در میان بگذاریم؛ پس ادامه مقاله را از دست ندهید.

 

آدرس سایت برای ثبت نام در برنامه لاتاری سال 2024 dvprogram.state.gov می‌باشد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

1 نظر

  1. من در کشور افغانستان زندگی میکنم چ دو خواهر و یک برادر دارم و مادر است پدرو را طالبان از گرفتن و ما در افغانستان آرام نبستیم و خواهرانم نمتواند به مکتب برود و مادرم را نیز ار کار بیکار کردن و هیچ کار نیست شرایت افغانستان هم روشن نیست و هالا افغانستان برای من و فامیلم امن نیست لطفا مارا کمک کنید با تشکر ذبیح‌ رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه مقالات